Google werkt al enige tijd aan eigen drones gericht op bezorging van pakketten. De zoekmachinegigant heeft verschillende modellen drones gebouwd en getest door Google X. Google X is een tak binnen het gigabedrijf dat verantwoordelijk is voor technologisch onderzoek en deze afdeling is ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Google's zelfrijdende auto.

Project Wing

Na retailgigant Amazon, lijkt ook Google toekomst te zien in bezorging via de lucht. Laatstgenoemde werkt al meer dan twee jaar in het diepste geheim aan 'Project Wing'. Tot vandaag, toen Google onderstaande video publiceerde.

Google's lange termijn visie is het ontwikkelen van drones die ingezet kunnen worden bij rampen zoals aardbevingen, overstromingen of andere extreme natuurrampen. Via een relatief klein aantal drones kunnen slachtoffers razendsnel voorzien worden van noodzakelijke items zoals medicijnen. "Zelfs een klein aantal drones, die voortdurend op en neer vliegen kunnen een groot aantal hulpbehoevenden voorzien in noodsituaties.", vertelt Astro Teller, Captain of Moonshots, Google's X naam voor haar ruimdenkende projecten.

Testen in Australia

Google's op afstand bestuurbare vliegtuig werd voor het eerst ingezet in Australië om hartdefibrillators te leveren aan mensen met een hartaanval. Het idee ontstond om een manier te bedenken die sneller de hartdefibrillator kon leveren dan de ambulance. "Wanneer hulpdiensten een dergelijk middel kunnen inzetten, creëer je een hele nieuwe manier om operaties uit te voeren.", aldus Dave Vos, incoming leader van Project Wing. De prototypes van Google's drone zijn met succes getest in Australië. De drones zijn ingezet om pakjes te vervoeren naar verafgelegen boerderijen in Queensland, Australië van nabijgelegen locaties. Australië was geselecteerd voor de uitvoer van Google's testvluchten vanwege haar progressieve beleid op het gebied van drones. google-x-project-winggoogle-x-project-wing

Tail-Sitter quadcopter

Google's drone is een quadcopter met een diameter van ongeveer 1,5 meter. De quadcopter weegt zelf 8,5 kilogram en kan een pakket tot 1,5 kilogram vervoeren. Google's onbemande luchtvoertuig staat bekend als een 'Tail-sitter'-model; de drone stijgt verticaal op om vervolgens horizontaal zijn vlucht voort te zetten. De quadcopter stijgt op als een helikopter en vliegt als een vliegtuig. Het 'Tail-sitter'-model biedt een snelle horizontale vlucht en een vertrek zonder spreekwoordelijke aanloop. Google's model kan - zoals vrijwel iedere drone - opstijgen en landen op ieder gewenste locatie zonder aanwezigheid van een landingsbaan. In tegenstelling tot de meeste drones worden deze voertuigen niet bestuurd door een piloot, maar vliegen ze naar een voorgeprogrammeerde bestemming. Natuurlijk moeten er nog vele vraagstukken worden opgelost om dit concept werkelijkheid te maken, maar door "working together, we will get to this future surprisingly quickly", zo sluit Teller af. google-project-wing-vlucht-horizontaalgoogle-project-wing-vlucht-horizontaal

0 Reacties

    Plaats een reactie