Nederland vindt dat er Europese regels moeten komen voor het gebruik van drones. Zo zouden alle vormen van drones alleen mogen worden bestuurd door iemand die gecertificeerd is. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu vindt dat Europa moet komen met een standaard set van regels over het gebruik van drones. De Europese Commissie moet zich daarin niet beperken tot de zwaardere drones, maar regelgeving ontwikkelen die door de nationale toezichthouders kunnen worden gehanteerd in het gebruik van alle drones, ook die lichter dan 100 gram (die dus vrijelijk te koop zijn in speelgoedwinkels). Het ministerie heeft gereageerd op een onderzoek van de Europese Commissie over de inzichten over de regulering van het gebruik van drones. Nu is het nogal een rommeltje in Europa, waar de Europese toezichthouder op het vliegverkeer wel regels stelt aan het gebruik van drones zwaarder dan 500 kilo, maar waar verder elk land naar eigen inzicht spelregels opstelt voor het gebruik van lichtere drones.

Komende 5 jaar blijft inzet drones beperkt

In de komende vijf jaar lijkt er nog geen vuiltje aan de lucht, denkt het ministerie, omdat drones dan nog nauwelijks in het dagelijkse leven worden toegepast. Maar ondertussen moet er wel worden nagedacht over de risico's die de toename aan drones met zich meebrengt, zoals het risico op (dodelijke) ongelukken, het gebruik van drones voor illegale activiteiten en het gevaar voor inbreuken op de privacy. Kansen zijn er ook, bijvoorbeeld voor het gebruik van drones door opsporingsdiensten, onder meer voor onopvallende surveillance. Naast de eerder genoemde gevaren ziet het milieuministerie ook nadelen in het kader van de geluidshinder en uitstoot van vervuilende deeltjes. Daarnaast is het Rijk bang voor problemen met de verzekering van de bestuurder van de drones in het geval dat het mis gaat. Certificering van zo'n dronebestuurder is een voorwaarde, vindt het ministerie. Daarnaast moeten alle drones eerst door een vliegkeuring. Niettemin denkt het Rijk dat de drone-industrie een grote banenmotor kan zijn in Europa, als er breed wordt ingezet om standaarden te ontwikkelen en de regelgeving op elkaar af te stemmen. De diversiteit aan regels hindert nu de investeringen in nieuwe technologie en daardoor de concurrentiekracht van de Europese drone-industrie. drone-vliegbrevet-dronesdrone-vliegbrevet-drones

Google-case geeft vertrouwen in regelgeving

Overigens vindt Nederland dat de ervaring met Google Street View heeft bewezen dat de huidige regelgeving op het gebied van (illegale) dataverzameling voldoende zou moeten zijn, maar toch moeten er daarnaast nieuwe specifieke regels worden ontwikkeld om zakelijk gebruik van drones op dat gebied aan banden te leggen. Overigens vindt Nederland dat ook het gebruik van drones door politie en veiligheidsdiensten aan regels moet worden onderworpen. Daarbij moet wel worden aangetekend dat het hier gaat om de opinie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, en niet die van veiligheidsminister Opstelten en justitiestaatssecretaris Teeven.

7 Reacties

  1. Rob

    Zojuist een quadrocopter gekocht voor €59,95... Tevens mijn zoontje van 8 opgegeven voor een cursus om zijn vliegbrevet te halen, maar daar moet je minimaal 18 jaar voor zijn, cursus koste ongeveer 1800,-€ Er kan een uitzondering gemaakt worden als hij onder begeleiding van een volwassene de cursus volgt en tijdens het vliegen ook onder toezicht staat... De volwassene dient dan wel zelf over een vliegbrevet... Dus nog eens €1800,-... Totale kosten €3659,95... En dat alles omdat regering bang is voor deze apparaten, mooi om de burgers te controleren maar ja wij kunnen de overheid ook eens goed controleren...

  2. Michel Rietveld

    Vrees dat het minder rooskleurig is, op de website van het NLR staat een rekenoverzicht va de totale RPAS ontheffing, kom ik op 7000 ex btw uit. Beetje over de top om met een vliegende camera te mogen werken maar dat er, net zoals in het verkeer voor brommers, motoren en auto een training en certificaat voor nodig is om risicos te voorkomen ben ik het helemaal mee eens alleen de verhouding apparaat tov certificaat mag wel wat gunstiger, ik hoef ook geen militaire drone te besturen toch?

  3. Parcival I. Hofland

    Dit roepen wij al jaren tegen o.a. de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT). Ook een sticker op de door met verwijzing naar meldebouwregels zou handig zijn... voorlopig kun je bij ONS al het hele jaar (500+ mensen gingen u voor) de DRONEWORKSHOP volgen, alles over drones in 1 ochtend of middag van 3 uur (regelgeving, simulatietraining, toepassingen, videobeelden, toekomstvisie, risico-analyse, zelf echt vliegen, demo professionele drones, etc.) voor 119 euro! Interesse? Droneworkshop.nl.

  4. TimvV

    De prijzen van de huidige cursussen zijn inderdaad bizar geprijsd. Ik mag aannemen als dit werkelijkheid wordt dat de totale prijs toch onder de 1000 euro komt te liggen.

  5. drone-zaak.nl

    De kosten van een vliegbrevet zijn inderdaad een flinke toegangsbarrière om met de hobby drone vliegen te beginnen. Mijns inziens is dit een grote fout en wordt zo de verdere ontwikkeling door hobbyisten en liefhebbers flink beperkt. Drones hebben een ongekend potentieel, die vaak door creatieve amateurs voor het eerst worden bedacht. Daarom zou je jezelf tekort doen wanneer deze regelingen door gaan. Ik bedoel een totaal autonoom vliegend object dat in nagenoeg elke dimensie kan worden gemaakt, biedt eindeloos veel mogelijkheden om processen binnen onze maatschappij te verbeteren. Het zou jammer zijn als de angst-cultuur hierin de boventoon zou voeren en deze kennis in de toekomst weer uit het buitenland moet worden ingekocht.

  6. wail

    ik vin dit leuk

  7. Floris

    Straks moet je voor je modelspoorbaan ook een certificaat halen.

Plaats een reactie