Een jaar of meer geleden leken de woorden drone en UAV door heel de agrarische sector gebruikt te worden. Bijna iedereen was het erover eens: Dit kan weleens heel belangrijk gaan worden. Ruim een jaar later zijn de kaarten anders geschud. De wet RPAS zorgt ervoor dat het gebruik van een onbemand helikopertje weleens lastig kan gaan worden, zo meldt BoerenBusiness.

Voordelen

Het is bekend dat de agrarische sector veel profijt heeft van drones kan doen. In de eerste plaats om gewassen te scannen. Het is echter de vraag of boeren mogen innoveren, want wereldwijd wordt de wetgeving in rap tempo dichtgetimmerd.

Hobby vs zakelijk

Wie hobbymatig met een ‘drone’ vliegt kan dat vooralsnog nog even blijven doen. Officieel is hiervoor de Regelgeving Modelvliegen van kracht. Het vreemde is dat als je bij een bevriende boer zijn trekker filmt, is dit toegestaan, maar schaf je als landbouwer zo’n apparaat aan om een perceel te scannen, dan wordt dit gezien als bedrijfsmatig en bevind je je direct in een web van regelgeving.

Dure aangelegenheid

Je hebt als eigenaar of bestuurder een certificaat (brevet) nodig, je dient allerlei formulieren in te vullen voor het opstijgen en je moet het apparaat verzekeren. Exclusief verzekering kost je dat tussen de 5.000 en 6.000 euro. Wil je commercieel gaan vliegen dan begin je met een RPAS Operators Certificate (ROC). Die kun je in Nederland bij één bedrijf halen. Vervolgens dien je de drone te laten keuren. Alleen dan wordt hij verzekerd. De ervaring leert dat slechts één verzekeraar in Nederland op dit moment RPAS daadwerkelijk wil verzekeren.

Vergunningen

Ben je gecertificeerd om te vliegen en is hij verzekerd, dan kun je beginnen aan de verschillende vergunningen. Om te beginnen is er een ontheffing van de Inspectie Leefomgeving en Transport (L&T) nodig. Je kunt kiezen uit een projectontheffing of een bedrijfsontheffing. In Nederland gaat het meestal om de eerste soort. Heb je die ontheffing, dan dien je vijf dagen voorafgaand aan de vlucht en zogenaamde NOTAM (Notice To Air Man) in te dienen. Hierbij stel je de beheerder van het luchtruim op de hoogte dat op een bepaald moment met RPAS gevlogen zal worden. Ook parachutisten en zweefvliegers hebben hiermee te maken. Daarnaast is in de meeste Nederlandse provincies een vergunning Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik (TUG) benodigd. Als laatste dien je ook de gemeente en burgemeester één dag voor de vlucht te melden dat je gaat vliegen. Al met al een onmogelijk opgave wie zijn perceel aardappelen even wil scannen. landbouw-drones-inspectielandbouw-drones-inspectie

2 Reacties

  1. airpro

    Ronduit belachelijk hoe de wetgeving deze fantastische ontwikkeling de grond in boord. ze zijn weer lekker bezig in den haag #NOT

  2. UAV Aviation

    Begrijpelijk dat er iets van wet en regelgeving moet zijn/komen. Maar op deze manier lijkt het wel of de overheid het gebruik van drones wil ontmoedigen....gebrek aan kennis??? Zou jammer zijn want het is de toekomst!!

Plaats een reactie