Cella Energy gaat in samenwerking met vliegtuigfabrikant Israel Aerospace Industries (IAI) onbemande vliegtuigen testen die vliegen op waterstof. Het waterstof wordt opgeslagen in plastic nanofibers die verwerkt worden tot compacte korrels. Deze korrels bevatten per kilo tot 3 keer meer energie dan lithium accu's.

Compacte waterstofkorrels

Energiebedrijf Cella Energy heeft een proces ontwikkeld om waterstof op te slaan in plastic nanofibers. Deze korrels worden door het bedrijf tot compacte korrels, die vervolgens als een vloeistof te tanken zijn. De waterstofkorrels bevatten per kilo tot 3 keer meer bruikbare energie dan lithium accu’s. Als onderdeel van een onderzoeksprogramma gaat Cella Energy nu dit concept toepassen voor de onbemande drones van Israel Aerospace Industries (IAI). Naar verwachting kunnen de drones, uitgerust met een brandstofcel op waterstof, 2 tot 3 x langer vliegen dan drones met accu's. cellaenergy_waterstofgas_vezelscellaenergy_waterstofgas_vezels

Compact opslaan

Waterstofgas biedt vele mogelijkheden als brandstof, aangezien het gas op meerdere manieren hernieuwbaar geproduceerd kan worden. Alhoewel het gas zelf zeer licht is, is het ook zeer vluchtig. Dat maakt het lastig om het compact op te slaan en te vervoeren. In het concept van Cella Energy hecht het waterstofgas zich aan het oppervlak van de dunne vezels. De waterstof neemt vervolgens een veel compactere, vaste vorm aan. Nadat het waterstofgas tot korrels is verwerkt is de brandstof veilig op te slaan en ook eenvoudig te tanken. Het is niet de eerste keer dat er gebruik wordt gemaakt van waterstof voor het verlengen van de vliegtijd van drones. De Hycopter van Horizon Unmanned Systems (HUS) is uitgerust met een brandstofcel en kan door het gebruik van waterstof maar liefst 4 uur vliegen. cellaenergy_hydrogen_pelletscellaenergy_hydrogen_pellets

Waterstof vrijgeven

Wanneer de waterstofkorrels worden verhit tot 100 graden geven de korrels de opgeslagen waterstof snel vrij. Per gram van het vezelmateriaal slaat Cella Energy ongeveer 1 liter waterstof op. Daarmee is het per gewichtseenheid een efficiënter energieopslagmedium dan de meeste accu’s. Ook al richt Cella Energy zich nu op drones, mikt de partijen uiteindelijk op grootschalig gebruik in auto's. De BBC bracht in 2012 al een bezoek aan Cella Energy om het persen van nanofibers tot waterstofkorrels te laten zien:

Drone accu's en batterijen

Hoe zit dat nou eigenlijk, drones en batterijen? Lees op Drones.nl alles over accu's en vliegtijden van drones.

0 Reacties

    Plaats een reactie